دسته‌بندی نشده

کتاب فیزیکی بهتر است یا کتاب الکترو نیکی؟

کتابی فیزیکی یا الکترونیکی

کتاب فیزیکی بهتر است یا کتاب الکترونیکی؟

در حال حاضر با پیشرفت بشر و توسعه فناوری ، برای هر موقعیت و سلیقه ای یک راه وجود دارد تا از منبع های اطلاعاتی که از جمله مهمترین این منابع کتابها هستند استفاده کند. در همین راستا برای دسترسی و استفاده از کتاب ها راههای مختلفی وجود دارد. در گذشته این راهها فقط به کتاب کاغذی ختم میشد اما اکنون جریان جور دیگری رقم خورده است به گونه ای که افراد به جز نسخه ی چاپی کتاب میتوانند از کتاب های الکترونیکی و صوتی نیز استفاده کنند که هر فرد می تواند با توجه به شرایط ، علایق ، سبک زندگی ، عادات مطالعاتی و شرایط جسمانی از هرکدام استفاده کند.برای اینکه بفهمیم کتاب فیزیکی بهتر است یا کتاب الکترونیکی؟ باید مزایا و معایب هرکدام از انواح آن را بررسی کرده و نسبت به فایده و موقعیت هر شخص به این قضیه پی ببریم. در ادامه ما در کتابچینو قصد بررسی مزایا و معایب هر یک از انواع کتاب ها و کمک به شما کاربران در این مورد را داریم ، برای این مورد با ماهمراه باشید. کتابچینو بهترین خریدار کتاب دست دوم شماست . چنانچ قصد فروش کتاب خوانده شده را دارید با ما در ارتباط باشید  و یا همراه ما باشید با ادامه مطلب  .

 

انواع کتاب ها

  • کتب فیزیکی(کاغذی)
  • کتب الکترونیکی(آنلاین یا مجازی)
  • کتب صوتی (شنیداری)

کتاب های فیزیکی

کتاب کاغذی یا فیزیکی نسخه چاپی کتاب نوشته و ویراییش شده می باشد که به شکل نو و دسته دوم می توان حضوری و غیر حضوری از فروشنده  های مختلف به آن دسترسی یافت .

کتاب های الکترونیکی

نسخه دیجیتالی یک کتاب چاپی یا همان فیزیکی است که می توان آن را از طریق کتابخانه های مجازی یا اپ های مختلف و با تلفن همراه ، لپ تاپ ، کامپیوتر و… به آن ها دسترسی پیدا کرد.

کتاب های صوتی

کتاب صوتی بین این دو نوع است ، که نسخه ای از همان کتاب چاپی یا الکترونیکی است که  توسط صداگذاران و گویندگان ضبط شده و به صورت شنیداری میتوان از آن استفاده کرد.

مزایا کتب الکترونیکی

در رابطه با سوال کتاب فیزیکی بهتر است یا کتاب الکترونیکی؟اول به سراغ مقایسه این دو میرویم؛ یکی از اصلی ترین مزایای این نوع کتاب ها راحت قابل دسترس بودن آنهاست ، به راحتی بااستفاده از کتابخانه های الکترونیکی و گوشی یا هر دستگاهی که در اختیار دارید می توانید از این نوع کتاب ها در هر زمان و مکانی استفاده کنید ، دیگر مزیت آن این است که این نوع از کتاب ها تا همیشه خراب نمیشوند و می توان آنها را با خود به هرجایی بد همچنین میشود تعداد زیادی از آنها را روی یک اپ و دستگاه خود نگهدارید.از نظر اقتصادی و  همچنین تنظیم انها با صلیقه خود هم گزینه خوبی هستند.همچنین قابلیت هایی که این نوع کتاب ها دارند باعث می شود تا خواننده از مزایا و سرعت بیشتری برای مطالعه بهرمند شود . از دیگر مزایای این سبک کتاب این است که از انتظار برای رسیدن کتاب به دست شما و یا گذاشتن وقت برای خرید فیزیکی جلوگیری میکند و این یعنی صرفه جویی در وقت ، و همینطور از آسیب به جنگل ها برای تهیه ی کتاب نیز جلوگیری میکنند.

معایب کتاب های الکترونیکی

با همه این موارد کتاب های دیجیتالی معایب زیادی نیز دارند. از جمله مهم ترین اینها می توان به آسیب جدی به بدن مخصوصا چشم و گردن اشاره کرد که هشدار جدی ای برای بدن است و خیلی از کار های شما را مختل یا توانایی انجام آنها ضعیف خواهد کرد و همچنین می تواند باعث خستگی چشم و شانه و گردن شود و این می تواند در مطالعه مشکل ایجاد ویا حتی آن را قطع کند . از دیگر معایب آنها این است که انسان از لمس فیزیکی و عطر کتاب محروم خواهد شد و حس لذت  واقعی کتاب خواندن را از دست خواهد داد. همچنین با ایجاد مشکلی کوچک در دستگاه یا کتابخانه ها یا حتی پلت فرم های دستگاه مدنظر باعث می شود تا ،تمام اطلاعات ذخیره شده و حتی خود کتاب ها هم از بین می روند و پاک می شوند. تمرکز کردن برای خواندن این دست کتاب ها سخت است چرا که عواملی همچون اعلان های آن دستگاه می تواند یه تمرگز ایجاد شده لطمه وارد کند و حتی عملیات مطالعه را مختل کند. این را هم باید در نظر داشته باشیم که کیفیت این نوع کتاب ها و در نتیجه کیفیت مطالعه شان ارتباط مستقیم با دستگاه و مدل آن دارد و این یعنی ممکن است کیفیت برای هر شخص متفاوت باشد.

علت زرد شدن کاغذ چیست ؟

مزایا و معایب کتاب های کاغذی

این نوع از کتاب ها لذت لمس کردن و ورق زدن حقیقی کتاب را به خواننده منتقل می کند و علاقه به کتاب را بیشتر می کند. خواندن از روی ورق های واقعی به مراتب از خواندن در صفحه نمایشگر راحت تر است و صد البته خطری بدن را تحدید نخواهد کرد. طبیعی بودن کاغذ و عدم وجود نور صفحه نمایش می تواند خستگی چشم را در طولانی مدت کم کند و این نشانه خوبی برای یک خواننده کتاب است.عطر کاغذ و جوهر و همینطور رنگ ها جذابیت مطالعه را دوچندان میکند. خیلی از مردم علاقه به جمع آوری کتاب ها و تشکیل کتابخانه دارند و ارزش واقعی کتاب های فیزیکی را میدانند. این نوع از کتاب ها نیاز به وسیله ی دیگری برای خواندن ندارند و نیازی نیست که خواننده نگران این باشید که روی چه اپی می خواند یا نیازمند چه دستگاهی با چه مدلی است. بدون نیاز به برق و و مصرف انرژی و شارژ و شارژرو حتی باتری می توان از آن استفاده کنند. کتاب های کاغذی می توانند خاطرات متفاوتی را با نسخه های مختلف و خاص تداعی کنند و همچنین تمرکزی برای خواننده به ارمغان می آورد که بتواند با فهم عمیقی به محتوا و درک جریان کتاب بپردازد و این در دستگاه ها قابل دسترسی نیست. ویژگی توانایی و آسان تر بودن علامت گذاری کردن صفحه یا مطلب و کلمه مدنظر ، باعث شده تا کتاب های کاغذی نسبت به الکترونیکی و صوتی برتری پیدا کنند. با این حال این دسته مضراتی همچون سختی حمل آنها به خصوص در تعداد زیاد . از دیگز عیوب این کتب این است که ممکن است برای بعضی کتاب ها به واسطه داشتن کاغذ های خاص و چاپ هزینه های زیاد و البته آسیب به جنگل و محیط زیست را به همراه دارد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما کاربران گرامی استفاده از کتاب هایی با کاغذ های بازیافتی ، استفاده از منابعی همچون کتابخانه یا خرید کتاب های دسته دوم هم صرفه اقتصادی بیشتری دارند ، هم با محیط زیست سازگاری دارد.

 

کتاب های الکترونیکی میتوانند جایگزین مناسبی برای کتب کاغذی باشند؟

بررسی این موضوع نیازمند داسنتن  خوبی و بدی این کتب است و همینطور لازم به ذکر است که برای هر فرد این موضوع متغییر است و بستگی به این دارد که که شما با چه نوع از کتاب میتوانید ارتباط بررقرار کنید و با آن راحت هستید. همینطور کتاب های چاپی وکاغذی باعث می شود تا حقوق نویسنده و ناشران و … حفظ و به آن احترام گذاشته شود ؛ این کتب از نظر درک مطلب نیز قوی ترند و اصولا برای کتاب خوان ها بهترند. می توان گفت تقریبا متوجه جواب سوال کتاب فیزیکی بهتر است یا کتاب الکترونیکی؟ را متوجه شده اید و برای دقیق تر بررسی کردن این موضوع با ما همراه شوید.

 

مزایا و معایب کتاب های صوتی

دسته آخر از کتاب ها کتب صوتی است که این امکان را مخاطبان می دهد تا بتوانند به همراه کتاب خواندن به کار های دیگرشان نیز رسیدگی کنند به علاوه به دلیل خوانده شدن توسط صداپشگان درک و تعامل بشتر و قوی تری را به مخاطب ارائه میکند. به علاوه افراد دارای معلولیت جسمانی همچون اختلالات بینایی نیز می توانند از این نوع کتاب ها استفاده کنند. همینطور به افرادی که در حال یادگیری زبان جدیدی هستند از طریق آن لحجه و تلفظ خود را قوی کنند چرا که تلفظ صحیح توسط گوینده ضبط شده است.از این کتاب ها برای مطالعه و نقد دسته جمعی کتاب ها نیز استفاده کرد ولی جنبه منفی این کتاب ها این است که تمرکز در مطالعه بسیار بخصوص کتاب های غیر داستانی پایین است . کسانی که ناتوانی شنوایی و عدم تمرکز دارند نمیتوانند از این دسته بهرمند شوند و همچنین در همه جا نمی توان به کتابهای شنیداری گوش فرا داد.

اکنون میتوان گفت به تمام زیر و بم این موضوع آگاه شدیم و توانایی قضاوت درست در این مورد را داریم. اگر از ما این سوال را بپرسید پیشنهاد کتابچینو به شما کتاب فیزیکی است اما با این حال نمی توان یک نسخه را برای هممه پیچید و این که هر شخصی علایق ،صلایق ، موقعیت و اخلاق بخصوص خود را دارد. پس با سنجیدن تمام این موارد همراه با در نظر  داشتن محتوای ارائه شده در بالا شما میتوانید نوع کتاب مورد نیاز خود را انتخاب کنید. البته استفاده از یک نوع کتاب به منزله استفاده نکردن از بقیه انواع آن نیست.

فروشگاه کتاب دست دوم کتابچینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *